Allmänna leverans och affärsvillkor
1. Tillämpning
Villkoren tillämpas för leveranser av varor och anslutande tjänster från Mårdskog & Lindkvist AB (nedan kallad ML) till våra kunder.
2. Part Mårdskog & Lindkvist AB
ML är helhetsleverantören för dig som jobbar professionellt inom mat och dryck. Vi är en fullsortimentsgrossist som levererar allt som en restaurang eller ett storkök behöver.
3. Beställning
Beställning av varor kan ske via telefon, digitala plattformar eller webb (www.mardskog.se). Beställning skall vara ML tillhanda på överenskommen beställningsdag och tid. För att säkerställa leverans av rätt vara, vänligen ange MLs artikelnummer vid beställning.
4. Kampanjer
ML erbjuder en mängd varor till kampanjpris varje månad, vilka bland annat presenteras i tidningarna Goda Sidorna och Starka Sidorna. När kampanjpris är lägre än avtalat pris, gäller kampanjpris.
5. Leveranser
Om inte annat särskilt överenskommits skall leverans ske fritt lastkaj packat på lastbärare, under förutsättning att vägen till leveransstället är farbar med lastbil. Leverans skall kontrolleras vid ankomst för att säkerställa rätt antal kolli och eventuella leveransskador. Eventuell temperaturkontroll ska ske på bilen tillsammans med chaufför innan varorna lossas. Vid leveransvolymer under 4.000 SEK exkl., moms och alkoholskatt, debiteras en miljöavgift på 250 SEK.
6. Returemballage och lastbärare
Returemballage och lastbärare är MLs egendom och skall återlämnas senast vid nästpåföljande leverans. Det åligger kunden att förvara dessa returemballage och lastbärare på ett säkert och betryggande sätt till dess de blir returnerade.
Skulle returemballage/lastbärare tillhörande ML försvinna eller förstöras genom oaktsamhet eller försummelse från kundens sida, förbehåller sig ML rätten att ta ut ett självkostnadspris för saknad/förstörd lastbärare av kunden.
SRS-backar och returpallar hanteras utefter Svenska Retursystems gällande regler, panter och avgifter.
7. Betalning
7.1 Efter sedvanlig och godkänd kreditprövning kan kunden beställa varor från ML. Betalning skall vara ML tillhanda 10 dagar från fakturadatum. Vid pappersfaktura utgår en avgift per skickad faktura. Kreditvillkoren kan omprövas av ML under avtalsperioden.
7.2 Betalning skall ske på fakturan angivet sätt. ML förordar att betalning sker via autogiro.
7.3 Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta med referensränta plus 8 procentenheter. ML förbehåller sig rätten att om annat ej avtalats, debitera faktureringsavgift på dröjsmålsräntefaktura.
7.4 ML innehar äganderätten till levererade produkter till dess de är till fullo betalda samt förbehåller sig rätten att återta produkterna i de fall kunden ej betalar inom avtalad tid.
7.5 ML äger rätt att kräva säkerhet för kundens rätta fullgörande av betalningsförpliktelse samt att inställa leveranser av varor och tjänster om kunden är i dröjsmål med betalning eller om det finns annan anledning att anta att kunden inte i rätt tid eller på annat sätt kommer att fullgöra avtalad förpliktelse som är väsentlig för i relationen mellan parterna.
8. Sortiment och Priser
ML erbjuder varor ur hela sitt sortiment och till pris enligt gällande aktuell sortiments- och prislista.
Samtliga priser är angivna i svenska kronor exklusive moms. Vid var tid gällande moms tillkommer på ovan angivna priser och avgifter.
Orderdagens priser gäller. ML kan komma ta ut en avgift för det fall kunden önskar en delad förpackning. För inköp av alkoholhaltiga drycker krävs att ML har en kopia på giltigt utskänkningstillstånd.
8.1 ML äger rätt att justera sina priser fyra gånger per år enligt branschens praxis (så kallad prisjusteringsfönster). Justering sker första helgfria måndagen i februari, maj, september och november.
8.2. Följande vara omfattas inte av punkt 8.1:
• Dagsprissatta varor för vilka priserna justeras löpande, samt
• Alkoholhaltiga drycker vilka prisjusteras två gånger per år.
8.3. ML äger även rätten att justera priset utanför nyss nämnda tillfällen om omkostnader, som ligger utanför MLs kontroll, ökar. Kostnader som avses är bland annat bränslekostnader, tullavgifter, skatter eller annat som påverkar det kommersiella förhållandet mellan ML och kunden.
8.4. Parterna är överens om att moms inte ska belasta rabatt som betalas ut i efterhand dvs. efter att leverans skett, i enlighet med bestämmelserna i 8 kap 14§ andra st. mervärdesskattelagen. Detta innebär att kreditfakturor kan ställas ut utan moms vid lämnad prisnedsättning.
8.5. ML tar ut en avgift för de fall kunden önskar helgleverans eller leverans utanför avtalad leveransdag.
9. Produktansvar
ML bär i förekommande fall produktansvar enligt lag.
10. Reklamationer/Returer
• Reklamationer meddelas till ansvarig innesäljare senast kl.16:00 dagen efter leverans.
• Eventuella prisfel reklameras senast en vecka efter leveransen.
• Retur av varor får endast ske efter att ML har lämnat sitt uttryckliga godkännande. Varor som returneras ska vara i oförändrat skick och förpackade i sin ursprungliga förpackning. Om dessa villkor inte uppfylls, utgår ingen ersättning.
• Vid felbeställning strävar vi efter att bistå med en lösning i den mån det är möjligt. För att täcka kostnader relaterade till transport och hantering tillkommer en returavgift motsvarande tio procent av varuvärdet. Av livsmedelssäkerhetsskäl accepterar vi inte returer av kyl- och frysvaror, då dessa kräver obruten kyl- respektive fryskedja. Vidare gäller att anskaffningsvaror ej kan returneras.
• Vid retur av pant ska kunden informera ML senast dagen före önskad upphämtning.
11. Ansvarsbegränsning
Parternas ansvar för fel, brist, dröjsmål och produktansvar är alltid begränsat till värdet av berörd vara eller tjänst. Ansvaret omfattar inte indirekt skada (till exempel utebliven vinst) eller följdskador.
12. Ändringar och tillägg
ML har rätten att ändra de allmänna leverans- och affärsvillkoren. Kunden är bunden av dessa villkor och skall själv hålla sig uppdaterad om eventuella förändringar via mardskog.se.
13. Personuppgifter
Kunden är medveten om och accepterar att ML behandlar personuppgifter om Kundens anställda och Kunden åtar sig att informera berörda personer om behandlingen i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftningen.
14. Force Majeure
ML ansvarar ej för dröjsmål, råvaruprisändringar, fel eller brist, om det orsakats av omständighet utanför MLs kontroll, som inverkat hindrande, försenande eller försvårande för uppfyllelse av MLs åtagande.
15. Sekretess
MLs avtal är konfidentiella och får ej delges tredje part eller parter ej berörda av avtalet.
16. Överlåtelse av avtalet
Part får inte utan motpartens skriftliga godkännande överlåta avtalet samt dess rättigheter och skyldigheter på annan.
17. Tvist
Tvist med anledning av tolkning eller tillämpning av detta avtal skall avgöras av allmän domstol och enligt svensk lag.
